Jury

Onze wijze professionele jury bestaat uit volgende prominenten:

  • Wim Lambrecht

Visuele artiest Wim Lambrecht is een lesgever van de Luca School of Arts campus Sint-Lucas Visual Arts in Gent, een gastdocent van het Lemmensinstituut (Faculty of Music, Performing Arts and Education of the Luca School of Arts) en een onderzoeker van het Research Platform for Architecture and the Arts (FaK). Hij en zijn team ontwikkelen een innovatieve, audiovisuele interpretatie van de Zang, waar de menselijke stem een sleutelpositie krijgt tussen het zichtbare en onzichtbare.

  • Ante Timmermans

Beeldend kunstenaar Ante Timmermans (Ninove,°1976) drukt zich in diverse media uit (performance, schilderijen, sculpturen, ruimtelijke installaties…), maar wordt vooral als tekenaar gezien. De spontaniteit en directheid van zijn tekeningen zijn belangrijke kenmerken van zijn oeuvre.

In het vroegere werk van Ante Timmermans, waarvan in 2010 een eerste presentatie in Be-Part te zien was, vormden herhaling en routine de rode draad. Ezels liepen rondjes en achtbanen en asfaltjungles waarin je door de bomen het bos niet meer kon zien, gaven een beeld van een grijze, troosteloze wereld van routine, orde, controle en absurditeit.

Daar waar Ante Timmermans, die graag associatieve woordspelingen hanteert, vroeger vaak refereerde aan de ‘homo ludens’(de spelende mens) heeft hij het in zijn recentere werk over de ‘homo nonsens’, refererend aan de huidige richtingloze periode waarin we volgens de kunstenaar zijn beland.

  • Leyla Aydoslu

Leyla Aydoslu, opgeleid als schilder, werkt met driedimensionale elementen en genereert een zeer eigenzinnige manier van denken over de voorwaarden van de schilderkunst binnen een sculpturale en architecturale context. Haar werk handelt niet alleen over deze ietwat theoretische vragen. In dit sculpturale werk krijgen de gebruikte materiaal en het lichaam een centrale rol toebedeeld. Hierdoor communiceert het werk een directheid en noodwendigheid die de theorie voorbij gaat.

  • Marie Cloquet

Het werk van Marie Cloquet (°1976) is telkens een uitdaging tot een mentaal avontuur, zowel voor zichzelf als voor de toeschouwer. Haar oeuvre bouwt ze op aan de hand van collages, installaties, fotografie en video. Reizen naar alle hoeken van de wereld zijn meestal een vertrekpunt voor haar werk, maar evengoed ook de notie van eenzaamheid en het zich terugtrekken uit de drukte. Vaak komen schuilstructuren die gemaakt zijn met recuperatiemateriaal terug in haar werk, als metafoor voor de chaos van het leven en de nood aan een beschermende structuur.

  • Philippe Van Cauteren

Philippe Van Cauteren (°1969 ) is artistiek directeur van het Stedelijk Museum voor Actuele Kunst (S.M.A.K.) te Gent sinds 2005.

Van Cauteren studeerde eerst sociologie en pas daarna kunstgeschiedenis.
Wat hij echt wou was in de nabijheid zijn van kunstwerken en van kunstenaars. Als student heeft hij in het museum alles gedaan: barman, toezichter, opbouwer.

Tussen 1993 en 2000 werkte hij samen met Hoet aan grote projecten zoals “Over the Edges”. Hij ziet Jan Hoet als zijn mentor en leermeester.
Daarna vertrekt Van Cauteren naar het buitenland, eerst naar Hamburg. Verder werkte hij als freelance curator in Duitsland, Chili, Mexico en Brazilië.
Zijn hart gaat uit naar kunst die inspeelt op wat er in de samenleving aan de hand is.

In 2004 werd hij gevraagd om naar Gent terug te keren en het S.M.A.K. te gaan leiden.
Zijn eerste bekommernis was om contacten te leggen met locale en nationale museumdirecteuren en om netwerken op te bouwen voor internationale coproducties van tentoonstellingen.

Van Cauteren wil vooral kansen bieden aan kunstenaars. Het publiek wil hij niet bij de hand nemen. Het publiek mag zich vragen stellen, mag twijfelen en zelf in dialoog gaan met het kunstwerk.