Jury

Onze wijze professionele jury bestaat uit volgende prominenten:

  • Sam Eggermont

Het prille werk van Sam Eggermont leest als een verkenningstocht, als een broze landkaart met losse eindjes geschiedenis, een subjectieve expeditie doorheen de geesten van (historische) personages. Discreet en subtiel monteert Eggermont zijn verhalen – associatieve interpretaties opgebouwd uit fragmenten eigen werk, puzzelstukjes geschiedenis, verwijzingen naar Hitchcock, Plato, Newton, Duchamp en Broodthaers, wetenschappelijke methodes of filosofische traktaten.

  • Tatjana Gerhard

De afgelopen jaren heeft Tatjana Gerhard (°1974) een zeer persoonlijk en sterk schilderkunstig oeuvre gerealiseerd. Eerst en vooral stellen we vast dat haar werk vormelijk uit de band springt. Haar schilderijen zijn klein tot middelgroot en zijn geborsteld in dunne, uitgestreken olieverf die bovendien vaak weer wordt uitgewist. Haar doeken dragen geen titel. De voorstellingen zijn figuratief, op het archaïsche en naïeve af. De figuratieve wereld die zij in haar schilderijen oproept, is bevreemdend al herinnert hij aan de vele unheimliche werelden waarin we opgroeien en leven: sprookjes, fantasie, dromen, verhalen, etc. Telkens opnieuw en zonder aanwijsbare voorbereiding confronteert Gerhard zichzelf met een blank schilderdoek en gaat ze met olieverf aan de slag. Zodoende vindt ze al schilderend de haar zo typische wereld uit.

Tatjana Gerhard schildert snel, in vage contouren, en beperkt zich tot de meest essentiële elementen. Haar schilderijen lijken tot stand te komen volgens de principes van de surrealistische ‘écriture automatique”. Het resultaat is herkenbaar (we begrijpen min of meer wat we zien), al blijft er altijd even veel raadsel over de betekenis van wat we zien. Waarom haar schilderijen zijn wat ze zijn en tonen wat ze tonen, daar heeft ook de kunstenares geen woorden voor.

  • Marie Cloquet

Het werk van Marie Cloquet (°1976) is telkens een uitdaging tot een mentaal avontuur, zowel voor zichzelf als voor de toeschouwer. Haar oeuvre bouwt ze op aan de hand van collages, installaties, fotografie en video. Reizen naar alle hoeken van de wereld zijn meestal een vertrekpunt voor haar werk, maar evengoed ook de notie van eenzaamheid en het zich terugtrekken uit de drukte. Vaak komen schuilstructuren die gemaakt zijn met recuperatiemateriaal terug in haar werk, als metafoor voor de chaos van het leven en de nood aan een beschermende structuur.

  • Philippe Van Cauteren

Philippe Van Cauteren (°1969 ) is artistiek directeur van het Stedelijk Museum voor Actuele Kunst (S.M.A.K.) te Gent sinds 2005.

Van Cauteren studeerde eerst sociologie en pas daarna kunstgeschiedenis.
Wat hij echt wou was in de nabijheid zijn van kunstwerken en van kunstenaars. Als student heeft hij in het museum alles gedaan: barman, toezichter, opbouwer.

Tussen 1993 en 2000 werkte hij samen met Hoet aan grote projecten zoals “Over the Edges”. Hij ziet Jan Hoet als zijn mentor en leermeester.
Daarna vertrekt Van Cauteren naar het buitenland, eerst naar Hamburg. Verder werkte hij als freelance curator in Duitsland, Chili, Mexico en Brazilië.
Zijn hart gaat uit naar kunst die inspeelt op wat er in de samenleving aan de hand is.

In 2004 werd hij gevraagd om naar Gent terug te keren en het S.M.A.K. te gaan leiden.
Zijn eerste bekommernis was om contacten te leggen met locale en nationale museumdirecteuren en om netwerken op te bouwen voor internationale coproducties van tentoonstellingen.

Van Cauteren wil vooral kansen bieden aan kunstenaars. Het publiek wil hij niet bij de hand nemen. Het publiek mag zich vragen stellen, mag twijfelen en zelf in dialoog gaan met het kunstwerk.