Jury

Onze wijze professionele jury bestaat uit volgende prominenten:

  • Inge Braeckman

Inge Braeckman (Gent, °1974) is een onafhankelijke dichter, schrijver, publicist, curator, redacteur.

Ze studeerde Latijn-Grieks aan het Sint-Bavohumaniora te Gent. Ze is Licentiaat in de Rechtsgeleerdheid en studeerde Germaanse Filologie aan UGent. Tijdens haar letterenstudies ging ze als journalist aan de slag voor De Gentenaar en Het Volk, waarvoor ze onder andere tentoonstellingen in het S.M.A.K. recenseerde. Ze schreef ook reisverhalen voor Het Nieuwsblad. Eind jaren 1990 begon ze de nieuwsbrief voor Galerie De Zwarte Panter in Antwerpen te schrijven, en werkte ze als proofreader en eindredacteur voor uitgeverij Ludion en Anagram in Gent, met als publicaties onder andere Urbi et Orbi van Luc Deleu, Decennium – Kunst in Europa na Documenta IX, Tant Pis van Honoré d’O, Sam Dillemans, Welcome to Belgium van Charif Benhelima, Michaël Borremans, Het grafische oeuvre van Roger Raveel, The Museum of Museums van Johan Van Geluwe, Dagboeknotities van Ronny Delrue, I don’t get it van Luc Tuymans, et cetera. Ze was curator voor de 51e Biënnale van Venetië. Ze werkte ook als redacteur en projectcoördinator voor Cera Foundation in 2006-2007 en 2009-2010.
Ze is werkzaam als publicist voor onder andere <H>Art Magazine en talrijke galeries in België.

  • Marie Cloquet

Hoewel Marie Cloquet leeft en werkt in België is haar werktoneel de wereld met zijn nooit aflatende en soms helse keten van gebeurtenissen.
De uitdaging zit erin om je wortels te kennen, om die te gebruiken en te kaderen in een bredere context.
Met haar werk dat breekbaar en evocatief is slaagt ze erin om de tweespalt tussen verschillende werelden te vatten.
De clash tussen harmonie en faling is een praktijk dat ze ‘collatoral damage’ heet. Ze werkt met impressies doorheen foto’s en gebruikt deze als schetsen die de basis zijn voor mentale reconstructies.

  • Tatjana Gerhard

In de schilderijen van Tatjana Gerhard staat de menselijke figuur centraal. Haar werk is bevreemdend en herkenbaar tegelijk. Het trekt aan en stoot af. De kunstenaar is niet geïnteresseerd in de perfecte, aangename buitenkant maar in wat eronder schuilgaat. Wat gaat er om in ons hoofd? En waarom gedragen we ons anders naargelang de context? Olieverf is voor Gerhard het perfecte materiaal om met deze vragen aan de slag te gaan. Haar werk ontstaat heel organisch, zonder dat ze goed weet waar het naartoe zal leiden. Soms zijn haar schilderijen speels en vol plezier, soms hebben ze eerder het karakter van een nachtmerrie.

  • Philippe Van Cauteren

Philippe Van Cauteren (°1969 ) is artistiek directeur van het Stedelijk Museum voor Actuele Kunst (S.M.A.K.) te Gent sinds 2005.

Van Cauteren studeerde eerst sociologie en pas daarna kunstgeschiedenis.
Wat hij echt wou was in de nabijheid zijn van kunstwerken en van kunstenaars. Als student heeft hij in het museum alles gedaan: barman, toezichter, opbouwer.

Tussen 1993 en 2000 werkte hij samen met Hoet aan grote projecten zoals “Over the Edges”. Hij ziet Jan Hoet als zijn mentor en leermeester.
Daarna vertrekt Van Cauteren naar het buitenland, eerst naar Hamburg. Verder werkte hij als freelance curator in Duitsland, Chili, Mexico en Brazilië.
Zijn hart gaat uit naar kunst die inspeelt op wat er in de samenleving aan de hand is.

In 2004 werd hij gevraagd om naar Gent terug te keren en het S.M.A.K. te gaan leiden.
Zijn eerste bekommernis was om contacten te leggen met locale en nationale museumdirecteuren en om netwerken op te bouwen voor internationale coproducties van tentoonstellingen.

Van Cauteren wil vooral kansen bieden aan kunstenaars. Het publiek wil hij niet bij de hand nemen. Het publiek mag zich vragen stellen, mag twijfelen en zelf in dialoog gaan met het kunstwerk.